In Den Bosch is momenteel een enorme inbraakgolf aan de gang, maar in het Brabants Dagblad lees ik daar geen letter over. Soms eens een simpel inbraakje. Maar dat half december op de Duitlaan op De Maaspoort op één avond VIJF huizen zijn leeggeroofd, daar hoor je niks over.
Andere straten op De Maaspoort die ‘geplunderd’ zijn, zijn voorzover ik zeker weet het Zilverpark, de Meester Bierkuslaan, de Schout Dicbierlaan, Jan Mosmanslaan en Stapelen.
Ook elders in de stad (Hintham, het dure deel van de Graafseweg, centrum) zou het er ruig aan toegaan. Ik kom zelf in mijn eigen netwerk tussen half december en Oudjaarsnacht al tot achttien (!!!!) inbraken. Twee zelfs met buitenproportioneel geweld, waarbij de aangevallen bewoners wel een van de vijf daders in het nekvel konden grijpen. Die is aan de politie overgedragen.
De politie vertelt slachtoffers dat er vermoedelijk sprake is van een Oosteuropese bende die het doet. Nou is de aangehouden inbreker van een andere (niet-Nederlandse) nationaliteit, maar ik wil verder geen olie op het vuur gooien.
Ik vermoed dat de politie bang is dar onrust wordt gekweekt als het bekend wordt gemaakt, maar volgens mij bereik je met je waarschuwing eerder dat bewoners attenter zijn op geluiden bij buren waarvan ze weten dat ze niet thuis zijn bijvoorbeeld.